سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهدی مشکات ـ شعرونظر

چون مقالات صلوات(دراین وبلاگ) خیلی پراکنده شده، و بعضی دوســـــــــــــتان برای پیداکردن

آن ها به زحمت افتاده اند؛ لذا مجموعه ی آن ها را در این جا ـ طی سه صفحه ـ  تقدیم می کنم:

 

 

 

 مقاله اول نهضت صلوات: ازبهترین راه های خدمت به امام مهدی عجل الله تعالی فرجه

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

مَا فِی الْمِیزَانِ شَیْ ءٌ أَثْقَلَ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

هیچ چیز در میزان عمل سنگین تر از صلوات بر محمدوال محمد نیست/کافی؛ج2؛ص494

 

«یکی از بهترین برنامه های معنوی برای یاری کردن امام زمان علیه السلام در اِکثار ذکر شریف" صلوات" است!» اما به این ترتیب که اولا روزی کمتر از1000 صلوات نفرستیم و ثانیا صلوات های ما همراه با طهارت و نشاط و علاقه ی قلبی باشد.

حال برخی از اسرار و آثار هزار صلوات را عرض می کنم و چنانچه در هر قسمتی نیاز به توضیح بود انشاالله درخدمت خواهیم بود:

1.یکی از اسرار مهم وآثار بزرگ 1000 صلوات دراین است کهدست مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه برای تصرف در زندگی ما باز تر می شود. درواقع شیعه ای که هرروز 1000صلوات تقدیم امام کند، مجاری ملکوت، وراه های ارتباطی خودش با امام را باز تر خواهد کرد؛ وپس از مدتی مقاومت بر ادامه ی این ذکر، انشاالله، خود به شبکه ی ولایت الهی متصل خواهد شد؛ واین مطلب کوچکی نیست.

2. تاحال دقت کردید: تنها ذکری که خود خداوند دائما میفرستد چیست؟ بله، ذکر صلوات است که هم خداوند دائما میفرستد و هم تمام ملائکه، در این ذکر، خداوند متعال را همراهی می کنند: «ان الله وملائکته یصلون علی النبی». می دانید که فعل مضارع دلالت بر دوام دارد . یصلون یعنی دائم صلوات می فرستند. البته حقیقت صلوات منحصر در همین ذکری که ما بلدیم نیست. صلوات در هر مرتبه ودر عالمی شکل و روش خاص خودش را دارد، اما به هرترتیب خداوند به مومنین هم دستور می دهد: « یاایهاالذین امنوا صلوا علیه وسلموا تسلیما» . یعنی اگر شما هم واقعا مومن هستید، مثل تمام ملائکه، خداوند را در این ذکر، همراهی و یاری کنید؛ منتظر نباشیم که حتما اول اسرار و فواید آن را بفهمیم وبعد عمل کنیم؛ که اگر این طور باشد، دیگر ایمان و تسلیم معنا نمیدهد(سلموا تسلیما!!). اصلا دنیا زیاد جای فهمیدن نیست. اگر می خواهیم بفهمیم باید دنبال ملائکه و اولیای خدا راه بیفتیم ، عمل کنیم؛ تا کم کم افق های ملکوت، برای ما باز بشود و خودمان ببینیم(اعملوا لعلکم تعلمون! عمل کنید شاید بفهمید ـ امیرالمومنین صلواة الله وسلامه علیه)...

3. همین قدر توجه داشته باشیم که: شرکت در نهضت صلوات، در واقع، موجب پیوستن به شبکه ی سراسری ملائکه و جنود الهی ست.[1]این جنود الهی در آسمان ها وعوالم فراناسوت تکمیل است؛ وقتی می فرماید" ان الله وملائکته یصلون"؛ یعنی تمام هاهوت، تمام لاهوت، تمام ملکوت، عرش، کرسی، بیت المعمور،..همه وهمه در اتصال به شبکه ی ولایت اند؛ و همه ی حلقه های عوامل هستی بر مدار  «ولایت انسان کامل»، تکمیل شده است  اما وتنها در حلقه ی ناسوتی زمین است که می بایست چنین نهضتی ایجاد شود؛ ودر واقع تنها حلقه ی مفقوده ی نظام ولایت الهی، در همین عالم ناسوت می باشد..(همچنین توجه داشته باشید که ظهور امام زمان علیه السلام نیز درگرو تکمیل همین کادر زمینی ونیروی انسانی جنود یادشده است؛ واین مطلب بسیار مهمی ست.)

4. یکی از اولیای الهی، به نام مرحوم" قدرت الله لطیفی"، که تشرفات او خدمت امام زمان علیه السلام، برای چندین تن از مراجع تقلید (از جمله برای امام راحل، آیة الله وحید وآیة الله صافی) ثابت شده، معتقدند: کسی که روزی 1000صلوات در هرروز نفرستد نمی تواند شیعه بشود!( یعنی نهایتا در درجات محبت می ماند .)حال، مفهوم مخالف این جمله این است که: " هرکس توفیق بر فرستادن هرروز هزار صلوات پیدا کند، انشاالله به مرتبه ی شیعیان حقیقی خواهد رسید؛ یعنی به مرتبه ی سلمان وابوذر و..

5 دراین مطلب هم عنایت بفرمایید: قرآن کریم یکجا می فرماید" بگو من هیچ مزدی نمی خواهم" . درجای دیگر می فرماید": اگر مزدی بخواهم صرفا برای خود شماست(ماسالتکم من اجر فهو لکم) بعد در آیه ی دیگر دقت کنید که می فرماید " این اجری که می خواهم مخصوص کسانی ست که می خواهند راهی به سوی پروردگار خود پیداکنند: " الامن شاء ان یتخذالی ربه سبیلا" خب! این راه چیست؟ این مزد که همان راه به سوی پروردگاراست چیست؟ این جاست که در سوره ی شوری، این راه واین مزد را این طور معرفی می کند: «قل لااسالکم علیه اجرا الاالمودة فی القربی»! بسیار خوب، پس مودت بااهلبیت علیهم السلام، مزد دین، و تنها راه بسوی خداوند متعال وملکوت اعلا ست؛ اما حالا این مودت را چه طور باید عملی کرد؟ راهکارش چیست؟... دقیقا این جاست که خداوند متعال و همه ی ملائکه، یکی از اولین راهکارهای این مودت را به ما یاد می دهند : ان الله وملائکته یصلون علی النبی یاایهاالذین امنوا صلوا علیه وسلموا تسلیما . اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

******

همچنین به گفته ی برخی از اهل ذکر، تلاوتِ با حضور قلب سوره ی مبارکه ی یاسین، هدیه به حضرت صدیقه ی طاهره صلواة الله وسلامه علیها، همراه با14صلوت قبل و14صلوات بعد از تلاوت، خصوصا صبح ها، قدرت وقابلیت های معنوی شیعه را زیاد کرده، و بسیاری بلاها وبدی ها را نیزدفع و رفع می کند. انشاالله.

.............................................................................

1."انسان کامل" محور خلقت الهی وغایت آفرینش محسوب میشود، لذا تمام کشش و کوشش و تپش همه ی موجودات عالم به طور تکوینی(طوعا او کرها)، بر محور انسان کامل، وبه سوی وسود او خواهد بود( انی ماخلقت سماءا مبنیة ولاارضا مدحیة و شمسا مضیئة و لاقمرا منیرا ولا بحرا یجری ولافلکا یسری الافی محبة هوءلاء الخمسة..)

 

                                              ***********

مقاله دوم : دواثرقطعی مداومت بر1000صلوات

فواید ذکر شریف صلوات که "سید اذکار" است؛ بسیار زیاد، وحقیقتا مافوق تصور وانتظار است*. در اینجا تنها دو اثر قطعی و محسوس مدامت بر 1000صلوات را که در همین دنیا به دست می آید، و به تجربه ی دیگران هم رسیده است عرض می کنم؛ واین دو اثر نیز اتفاقا مورد تایید وتاکید روایات می باشند. یکی از روایات این است:«دام سروره..زید رزقه»

1.دام سروره: چنانکه امام رضا علیه الصلوة والسلام فرمودند: «زیاد صلوات فرستادن، گناهان را منهدم می کند!» بنابراین، مداومت بر این برنامه، باعث یک شستشوی اساسی در تمام لایه های درونی می شود که نخستین اثر آن، در بهجت وسرور دائمی ست. خصوصا اگر چشم و دل را هم کنترل کنیم، شادمانی اش فوق العاده است؛ به گونه ای که برای بعضی ها به محض شروع این برنامه، 99 %غم ها و گرفتاری های قلبی، مثل: عشق های مجازی و کینه ها، ونگرانی ها واسترس ها...اساسا بی معنی شده، بنیانا برطرف می شوند؛ انگار نه انگار که قبلا چنین مشکلاتی وجود داشته است. درواقع این برنامه ی معنوی، مبدأ امیال و حالات انسان را تطهیر و هدایت می کند، و یک علت تاکید بر آن نیز در همین است.(فقط مداومت خیلی مهم است)

 2. زید رزقه: روزی انسان به طور تضمین شده، سروقت وبه قدر کافی می رسد....تجربه کنید!       

 ....................................................................

*البته همان طور که قبلا هم عرض شد، سه شرط این برنامه بدین قرار است: 1.باوضوباشد2.باعلاقه ونشاط قلبی انجام شود3.مداومت بر حداقل روزی هزار صلوات حفظ شود.                                                                          

 

 

 

 مقاله ی سوم:گزارش های برزخی

 

*همکاری با خداوند متعال!

از اهل ذکری پرسیدند: راز این همه سفارش به صلوات واهمیت این ذکر شریف چیست؟" ایشان در پاسخ دقیقی گفتند: « اگر دقت کنید، هیچ کجا خداوند متعال، از انسان ها دعوت به همکاری با خودش نکرده است؛ جز در خصوص صلوات، که انسان های مومن را در کنار خودش وملائکه اش(درحلقه ی ذکر صلوات) نشانده، و همه را دعوت به این ذکر مقدس فرموده است:«ان الله وملائکته یصلون علی النبی یا ایهاالذین آمنوا صلوا علیه وسلموا تسلیما»!

چشمی بهتر از چشم برزخی!

حکایت "بانو امین" را شنیده اید؟ معروف است که ایشان را در خواب، در بهشت پرگلی دیده وپرسیده اند: آنجا چه چیز بیشتر به درد می خورد؟ ایشان در پاسخ گفته اند: «اگر می دانستم صلوات چه گنجی ست، تمام عمر صلوات می فرستادم».  بینید عزیزان، بانو امین چشم برزخی داشتند، خیلی از اولیای خدا، از جمله آیت الله ناصری سلمه الله، این را گواهی داده اند؛ اما این حکایت ونظایر بسیار آن نشان می دهند که بسیاری از حقایق عالم و اسرار آخرت را با چشم برزخی هم نمی شود دید! پس باید چشم دیگری باز کنیم.*(ن.گ:پاورقی)

حکایات مشابه:

خیلی عجیب است که گزارش هایی مثل حکایت بانو امین را دائما از ارواح مختلف دیگر هم نقل می کنند، و حتما خود شما کتاب هایی در این زمینه خوانده اید.خود این جانب هم حداقل  از سه نفر دیگر شنیده ام که هرکدام، یکی از علما یا یکی از ارواح مومن را در خواب دیده اند و همه همین را گفته اند که: دراین عالم هیچ چیز مثل صلوات اثر ندارد! یکی از آن ها مرحوم حجة الاسلام حسینی، امام جمعه ی سابق زرین شهر است که حقیقتا از مردان مرد روزگار واز عالمان عامل ومجاهد بود. ایشان هم (به نقل حجة الاسلام فرحزاد)، در عالم رویا ازشان پرسیده بودند: چه به درد آن عالم می خورد؟ درپاسخ، قریب به این مضمون گفته بودند: «هرچه می توانید صلوات بیاورید.» ...البته عرض کردم، نظیر این حکایات خیلی زیاد است، که برخی در کتاب ها ثبت شده، ومسلما صدها برابر آن نقل نشده است

حکایت بانو عزت سلطان زاده ی اصفهانی

دو سال پیش یکی از اقوام عزیزتماس گرفت وگفت می خواهیم مسجدی را در چارباغ اصفهان تعمیر کنیم، و ازشما می خواهیم شعری برای کاشی های سردر این مسجد بسرایید که این سه ویژگی را داشته باشد:1. چون دراین مسجد فعالیت های قرآنی زیاد انجام می شود، اشاره به برنامه های قرآنی بشود2.عنایت ویژه ای از امام رضا علیه السلام در مورد این مسجد شده است وضمنا می خواهیم پرچمی از گنبد امام علیه السلام بیاوریم وبر گنبد مسجد نصب کنیم. 3.اما مطلب دیگر ، اسم خود بانی ست که می خواهیم در شعر بیاید؛ وضمنا حکایتی هم دارد (که حکایت مورد نظرماست):

نام بانی این مسجد: مرحومه" بانو عزت سلطان زاده" است؛ چند وقت قبل، ایشان به خواب یکی از مومنان می آیند و می گویند: من در اینجا مشکلاتی داشتم، اما از برکت این مسجد، که  مردم شب ها می آیند و صلوات هایی[که] می فرستند، مشکلات من هم حل شده، و موقعیتم خوب است! (یعنی از میان همه ی آن عبادات، صلوات ها زودتر از همه تاثیر خودش را گذاشته است)

 

این بنایی ست که برنامه زقـــــــرآن دارد         "فی بیوتٍ اَذِن الله"، زبنیـــــــــان دارد

قدر این خانه زفردوس برین افزون است          یک کمان فاصله تا قبّه ی رحمان  دارد

این مگر آینه ی نور علی نور خـــداست           گنبدش پرچم سلطان خراســـان دارد

                            آری از دولت این مسجد و ذکر صلوات

                           بانی اش پیش خدا عزت سلطان دارد

قسمت دوم وسوم را در پست های بعدی بخوانید

 

...........................................................................................

 *به نظر شما چه چشمی بهتروبینا تر از چشم  برزخی ست؟ مسلما چشم غیب، یا همان "علم غیب"، به مراتب کامل تر ودقیق تر از چشم برزخی ست. خب این چشم غیب را چطور می توان به دست آورد؟ پاسخ این است که: اگرچه همه ی مدعیان عرفان، و ارباب ادیان  مختلف دنیا، مدعی ارتباط با عالم غیب هستند؛ اما دراین عالم، فقط وفقط یک پنجره ی حقیقی شفاف وقابل اطمینان به سوی عالم غیب باز شده است، وآن هم پنجره ی قرآن کریم وروایات شریف اهلبیت علیهم السلام است! اما مشکل این است که ما هروقت سراغ این پنجره می رویم، معمولا به خود پنجره و زیبایی های ظاهری ومعنوی آن نگاه می کنیم، توجه نداریم که این کلمات آسمانی، وسیله ای برای عبور از عالم مادی به سوی عالم غیب، ودقیقا مثل نردبانی ست که هرچه تدبر و تمسک عملی به آن بیشتر کنیم، بالاتر می رویم:"اقرأ وارقأ"....                                                                                                                        بله دوستان، هنگامی چشم غیبی ما باز می شود که هر آیه را با تمام وجود(با تمام وجود!) گوش دهیم و سپس فورا به عمل تبدیل کنیم. وقتی عمل کردیم، پس از مدتی مقاومت بر عمل، کم کم چشم جهان بین ما باز می شود، وحقایقی که معمولا بعدازمرگ فهمیده می شود را در همین جا خودمان می فهمیم و در مواردی هم عینا می بینیم. درواقع این آیات قران واحادیث،"آدرس های اخروی" ست. اگر عمل کنیم ودنبال آدرس برویم به مقصد می رسیم. اما اگر با تمام وجود عمل نکنیم، وفقط قرآن را بخوانیم، حتی اگر ظاهرا خیلی خوب هم بفهمیم و خوب هم تفسیر کنیم، ولی خوب عمل نکنیم، در واقع صرفا به خود پنجره نگاه کرده ایم، نه به چشم اندازهای بیرونی آن! و آنگاه، بسا که خود این قرآن برای ما حجاب می شود!        واقعا ما که عمری ست این آیه ی الهی، ودعوت خداوند به همکاری یادشده  را، مکررا خوانده وشنیده ام، آیا تاحالا باتمام جان لبیک گفته ایم؟ اصلا آیا تاحالا فکر کرده ایم که این آیه، یک دعوت مخصوص برای همکاری با خداوند، وبرای شرکت در حزب مخصوص الهی است؟!... (قرار مان: روزی 1000صلوات)

                                        ***************

  


ارسال شده در توسط مهدی مشکات(بیاتی)

مقاله ی چهارم: حصارمشکلات وسیل صلوات

هرگاه در حصار مشکلات قرار گرفتید، سیل صلوات راه بیندازید، چراکه این سیل، حتما مشکلات را با خود خواهد برد ( نقل از علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه)

*برخی دوستان که دچار فشارها و ناملایمات روانی، مثل اضطراب ونگرانی، و دلشوره و افسردگی، و...نظائر آنها بودند تجربه کرده اند که: صبح ها در اولین فرصت وضو گرفته و  سپس تهاجم (1000)صوات به سوی مشکلات درونی را آغاز کرده اند(یعنی این بار، خودشان دست پیش را گرفته اند)؛ وآنگاه دراثر همین عمل ساده،  تمام مشکلات یادشده نیز ـ مثل لشگر شب در برابر اشعه ی آفتاب ـ به سرعت منهدم شده،  و بدین ترتیب،  آرامشی باورنکردنی حاصل شده است!.... همچنین ادامه ی هرروزه ی این صلوات ها، شادمانی و خرّمی درون را تثبیت می کند؛ و این  خود یکی از خاصیت های مهم و شفابخش صلوات است که در روایات بیان فرموده اند و پیشتر ذکر کردیم(:دامَ سروره)

*در مشکلات مادی  و بیرونی، مثل قرض وگرفتاری و فقر و اختلافات، و همچنین در بیماری های جسمی هم بارها همین روش را دوستان تجربه کرده اند. ازجمله، درخصوص بیماری های صعب العلاج، یکی از خویشاوندان عزیز که چند وقت پیش، فرزندشان بیماری نادر وناشناخته ای گرفت و پزشکان حتی نتوانستند بیماری او را تشخیص دهند؛ اما ایشان عهد کرد که تا روز ظهور امام، هرروز 1000 صلوات بفرستد و به لطف خداوند در همان روزهای اول بیمارشان کاملا سلامتی خود را به دست آورد!... (ازاین  دست کرامات وحکایات زیاد است...)

*همان طور که قبلا هم عرض شد: برای تاثیر بخشیدن بهتر وکامل تر صلوات ها، خوب است سه نکته را رعایت کنیم: 1. با وضو باشد2. کمتر از هزار صلوات در هرروز نباشد 3. از همه مهم تر اینکه قلب وزبان همراه با یکدیگر باشند[1]( ر.ک: موج سوم مغزی: آلفا)  

 ....................................................................................

1.به تعبیر خود رسول الله صلی الله علیه واله: « حبا و شوقا» یعنی از سر محبت و اشتیاق باشد. این شوق ومحبت قلبی، نکته ی بسیار مهم و کارسازی ست که تاثیر ونفوذ معنوی  صلوات، و نیز هرگونه ذکر و عبادتی را به طور فوق العاده افزایش می دهد 

                                     *********

مقاله پنجم: صلواتی مخصوص و معتبر، با آثاری فوق العاده

 3مرتبه پس از نماز صبح ومغرب:

اَللّهُمَّ یا اَجْوَدَ مَنْ اَعْطی وَیا خَیْرَ مَنْ سُئِلَ وَیا اَرْحَمَ مَنِ اسْتُرْحِمَ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِی الاْوَّلینَ وَصَلّ‏ِ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِی الآخِرینَ وَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِی الْمَلاَءِ الاْعْلی وَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِی الْمُرْسَلینَ اَللّهُمَّ اَعْطِ مُحَمَّدا وَآلَهُ الْوَسیلَةَ وَالْفَضیلَةَ وَالشَّرَفَ وَالرِّفْعَةَ وَالدَّرَجَةَ الْکَبیرَةَ اَللّهُمَّ اِنّی آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَلَمْ اَرَهُ فَلا تَحْرِمْنی فِی الْقِیمَةِ رُؤْیَتَهُ وَارْزُقْنی صُحْبَتَهُ وَتَوَفَّنی عَلی مِلَّتِهِ وَاسْقِنی مِنْ حَوْضِهِ مَشْرَبا رَوِیّا سآئِغا هَنَّیئا لا اَظْمَاءُ بَعْدَهُ اَبَدا اِنَّکَ عَلی کُلِّشَیْ‏ءٍ قَدیرٌ اَللّهُمَّ اِنّی آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَلَمْ اَرَهُ فَعَرَّفنی فِی الْجِنانِ وَجْهَهُ اَللّهُمَّ بَلِّغْ مُحَمَّدا صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ مِنّی تَحِیَّةً کَثیرَةً وَسَلاما

صلوات فوق، که حاوی «سرّی از اسرار اهلبیت علیهم السلام!» شمرده شده است؛ همچنین دارای ویژگی های مهمی است؛ از جمله آنکه:

*از چهار امام معصوم: امام صادق، امام موسی بن جعفر امام، رضا، وامام مهدی صلوات الله  وسلامه علیهمنقل شده است.

*دارای اسناد صحیح، ومنابع بسیار معتبری چون ثواب الاعمال شیخ صدوق.ره:ص157، مسند امام رضا علیه السلام ج.2:باب الصلوات، معانی الاخبار:ص62، مسند امام کاظم ...می باشد

*فواید مهمی که ذیلا به آن اشاره خواهد شد را در بردارد:

باعث سرور محمد وآل محمد صلوات الله علیهم می شود؛ و 9 اثر مهم دیگر "مداومت" بر آن نیز   ـ به فرموده ی امامان علیهم السلام ـ بدین ترتیب است:

1.هُدّمت ذنوبه: گناهانش منهدم می شوند(آثار ان ها بکلی ازبین می رود)

2.مُحییت خطایاه: اشتباهات زندگی اش، محو (و اصلاح) خواهد شد.

3.دام سروره: سرور ونشاط او همیشگی می شود!

4.استجیبت دعائه: نیایش های او مستجاب می گردد.

5.اعطی امله: (بالاخره) آرزوی او برآورده می شود.

6.بسط له رزقه: روزی اش گسترده خواهد شد.

7.اعین علی عدوه: دربرابر دشمنش یاری داده می شود.

8.هی له اسباب انواع الخیر: این صلوات، اسباب هرگونه خیر وسعادت را فراهم می کند.

9.یُجعل من رفقاء نبیه فی الجنان الاعلی:[سرانجام ] از رفیقان پیامبر، در عالی ترین درجات بهشت خواهد شد.

 

یادآوری:

1.همه ی این آثار، در صورت «مداومت» بر این صلوات حاصل می شود. بدین ترتیب که: «هرروز سه مرتبه پس از نماز صبح وسه مرتبه پس از نماز مغرب»، خوانده شود؛ ولااقل یکسال این برنامه استمرار پیدا کند. *

2. با بررسی روایات چنین به دست می آید که مداومت بر همین صلوات معمولی (اللهم صل علی محمد وال محمد) نیز چنانچه هرروز به مقدار زیاد، مثلا1000مرتبه فرستاده شود، همین خواص وآثار فوق را همراه با آثار بسیار مبارک دیگر نیز خواهد داشت.

3.درهمه ی اذکار وعبادات، خصوصا در صلوات، یک شرط مهم این است که با نشاط وعلاقهوبدون هیچگونه اکراه انجام شود! تا انشاالله تاثیر واقعی خودش را آغاز کند. (داشتن وضو هم خیلی مهم است).

4.صلوات مزبور، درمفاتیح الجنان نیز جزو اعمال مخصوص روز عرفه آمده است.

 

  انشاالله، همگی با نشر این برنامه، درنهضت صلوات، و زمینه سازی معنوی ظهور مشارکت کنیم.

 

..............................................................................................

 *کسی که احیانا نماز صبحش قضا شده است؛ دراولین فرصت نماز را قضاکرده و صلوات را نیز بخواند

 

مقاله ششم: یک نکته درمورد صلوات

هر وقت سخن از فضایل و اهمیت و آثار این ذکر به میان می آید، برخی این پرسش(یا نقد) را مطرح می کنند که : چرا به اهمیت"تقوا" اشاره نمی کنید؟ آخر نمی شود هرکسی بیاید هزار صلوات بفرستد و چنان درجات و نتیجه های بزرگی نصیبش شود! یا مثلا می گویند چرا شرایطی مثل: نماز و پرهیز از حرامخواری وظلم و بد حجابی و... را قید نمی کنید؟ 

من البته نمی خواهم اهمیت تقوا، یا رعایت واجبات و سایر اصول عملی را نادیده بگیرم، اما درپاسخ این گونه مسائل، می خواهم ادعای مهمی  را مطرح کنم که اثبات این مدعا نیز به وسیله ی" تجربه" خواهد بود:

مدعا این است: اگر کسی اهل شایستگی  نباشد، از دوحال خارج نیست؛ اول اینکه هرگز توفیق استقامت بر عبادت های خاص، نظیر همین  هزار صلوات روزانه را پیدا نخواهد کرد، و به فرض هم که چند روزی انجام دهد، دچار خستگی و ملالت غیر قابل تحملی می شود، به گونه ای که دیگر طاقت ادامه ی آن را نخواهد داشت(این نیز علت های ماورائی خاصی دارد که در پایان اشاره می کنیم) 

و حالت دوم  هم این است که: شخص، با وجود این که ظاهرا  اهل شایستگی و تقوا نبوده است، اما اتفاقا به این برنامه(یا برنامه های معنوی بزرگ دیگر) عمل کرده،و  فرضا همین هزار صلوات را با نشاط و با همراهی قلب وزبان می فرستد، و بر این برنامه مداومت هم می ورزد! لیکن به برکت کیمیای این ذکر مقدس،  پس از مدتی، کم کم فعل وانفعالات مبارکی در او روی می دهد که دراثر آن، دیگر میل به فسق و معصیت و بدی، تبدیل به میل به عبادت و عمل صالح خواهد شد..این مسلما یک توفیق الهی، و در واقع یک دعوت ویژه ای برای چنین انسانی بوده، که خداوند متعال بدین وسیله، مسیر توبه و تعالی را برای او کوتاه کرده است و این نیز بدون شک نتیجه ی نهادپاک، وصفای سیرت، وحسن سابقه ی او در نزد خداوند می باشد؛ وسرانجام این همان خاصیت بزرگی ست که قبلا از امام رضا علیه السلام نقل کردیم:"هدّمت ذنوبه:گناهانش منهدم می شوند"..  وذالک فضل الله یؤتیه من یشاء والله ذوالفضل العظیم .

چون از آن اقبال، شیرین شد دهان        سرد می گردد بر او ملک جهان

از نهانخانه ی یقین چون می چشند        اندک اندک رخت ها آنجا کشند (مولوی)  

نهایتا، مداومت برهزار صلوت نیز  ـ همچون بسیاری از حسنات بزرگ دیگر ـ بدون شک نیازمند توفیق ویژه ی الهی بوده، و خود، سرآغاز توفیقات عظیم دیگری نیز خواهد بود.  همان گونه که قبلا  ازمرحوم قدرت الله لطیفی(اعلی اللهمقامه) نقل کردیم" مداومت بر این برنامه، انسان را به درجه ی شیعیان حقیقی(سلمان وابوذر..) می رساند!".[1]

شاید به همین جهت است که خود معصومان علیهم السلام هم هرگاه  وعده ی ثواب های عظیمی را بر عمل، یا ذکر ظاهرا ساده ای، از جمله بر همین صلوات می دهند، معمولا قید وشرط خاصی نمی آورند؛ وفقط می فرمایند" هرکس! فلان عبادت را بکند یا فلان ذکر را بگوید؛ به چنان ثواب عظیمی نائل خواهد شد..." . چون می دانند، هرکسی توفیق و حواله ی لازم  بر انجام آن عمل ومداومت بر آن را نخواهد یافت! و اصلا به زودی فراموشش می کند// فی الجمله عرض می کنم :

هریک از ذکرها، "موکلان" مخصوصی دارند، که این موکلان الهی، اجازه ی  ورود و اقامت در حریم آن ذکر را به هرکسی نمی دهند، و اگر اجازه ی ورود ومداومت دادند؛ قطعا موظف به تامین وپشتیبانی ها ی لازم در این زمینه خواهند بود. پس «خیال باشدت این کار بی حواله برآید»

 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

1.همچنین بسیاری از ما ممکن است در اثر فشار مشکلات و درماندگی واضطرار، متوسل به این ذکر، یا هرگونه عبادت سنگینی بشویم و تحت این فشار ها، سختی عبادت را نیز تحمل کنیم؛ اما اینکه پس از رفع مشکل هم توفیق ادامه و تعالی روح پیداکنیم، خود بستگی به همان توفیق الهی خواهد داشت. اللهم ارزقنا توفیق الطاعة


ارسال شده در توسط مهدی مشکات(بیاتی)

 

مقاله ی هفتم: راهی برای فرج

بسم الله ولــلله

 اگر حوصله داشتید؛ ابتدا این مقدمه ی کوتاه را بخوانید

(مطلب اصلی ما از مبحث" کدام ذکر" شروع می شود): 

 

                     فکر، آن باشد که بگشاید رهی        راه، آن باشد که پیش آید شهی ـ مولوی

 

ما نیازمند سلطان معنوی هستیم

 

*مسلما برای زمینه سازی فرج ـ مثل هر حرکت اجتماعی دیگری ـ نیازمند اندیشه وتفکر و دانش خواهیم بود؛ اما پرسش این جاست که: هم اکنون بیش  از هزار سال از تشکیل حوزه ی علمیه می گذرد؛ هزاران اندیشمند و عالم داشته ایم و الان هم علمای ما کم نیستند. پس مشکل کجاست؟ چرا  دراین میدان فکری نمی توانند بکنند؛ یا چرا اندیشه ها وعلوم موجود نتوانسته اند فرج نهایی را محقق کنند؟ پاسخ این پرسش هنگامی معلوم می شود که ما توجه کنیم: نهضت فرج،  دشمنان نیرومندی دارد که در رأس این جبهه نیز شیاطین، و خصوصا خود ابلیس علیهم اللعنه می باشد . (متاسفانه تمرکز اصلی ما شیعیان بر محور ظهور نیست؛ اما به شهادت آیات و روایات، شیاطین تمرکز اصلی شان روی همین مطلب است! و به هرحال) آن ها هم برای خودشان دانشمندان وحوزه های علمی مقتدری دارند؛ و نهایتا هر اندیشه وتفکر ودانشی که از سوی علمای ما تولید شود، شیاطین هم ضد ان را تولید می کنند! پس ما با علم و اندیشه ی تنها نمی توانیم حرکت کنیم.

*در این مسیر،  و با وجود این صف بندی های جدی و متراکم شیاطین، که شدیدا فعالیت های نهضت فرج را رصد می کنند، ما نیازمند"سلطان" هستیم(لا تنفذون الا بسلطان). باید سلطان معنوی داشته باشیم تا بتونیم در صفوف آنها نفوذ کرده و انشاالله آ نها را پاره پاره کنیم... خیلی خلاصه عرض کنم: یکی از راهکارهای این سلطان معنوی(چنانکه خود امام عصر علیه السلام اشاره کرده اند) در ایجاد "وحدت قلبی" ست.  الان شیعیان امام زمان  درست مثل هزاران تکه ابری هستند که تاوقتی به هم پیوسته نشوند درهای رحمت وبارش الهی باز نمی شود..

 *وحدت قلوب در میان انسان ها چیزی شبیه معجزه است؛ به این راحتی حاصل نمی شود. اگر می شد تا حالا انجام شده بود. کمی فکر کنید! میلیون ها انسان با اندیشه ها وسلایق وعلایق مختلف را چه کسی وچگونه می تواند (قلبا!)متحد کند؟ این پرسش مهیبی ست که سال ها در مورد آن مطالعه و تفکر شده، و حتی اندیشنامه های علمی قابل توجهی هم نگاشته شده است. اما هروقت افرادی در میدان عمل وارد شده اند، مشکلات بزرگ، و گاه، سرخوردگی هایی هم  ایجاد شده است...

(دراین سخن دقت فرمایید:)

ا.) وحدت قلوب را جز با وحدت فکر نمی شود ایجاد کرد(الافکار، ائمة القلوب)                                                                                                                           

ب.) درحال حاضر، یکی از بهترین  راه ها برای ایجاد وحدت فکر، در ایجاد" وحدت ذکر" است. مثلا اگر هزار نفر شیعه ای که دارای علایق وسلایق مختلفی هستند؛ لیکن چنانچه بتوانند بر یک ذکر واحدی استقامت کنند؛ واین ذکر واحد نیز قلبی و زبانی باشد؛ مطمئنا پس از مدتی، آرایش فکری واحدی پیدا خواهند کرد. چون هریک از ذکرها، دارای یک کُدهای ملکوتی خاصی هستند، که وقتی شما هرروز و به طور مکرر بتوانید این کدها را به قلب وذهن خودتان وارد کنید؛ پس از مدتی، آرایش ملکوتی شما نیز هماهنگ با ملکوتیان تغییر خواهد کرد، و کم کم اتفاقات مبارکی به طور پی در پی روی خواهد داد .  توضیح علمی این مطلب نیازمند مقدمات مفصلی ست. اما امیدواریم انشاالله به زودی، با ایجاد یک وحدت ذکری ساده، ملکوت دل های شیعیان بر محور قلب مقدس عالم امکان متحد گردد.

 

کدام ذکر؟

1.در روایات آمده است: پیامبراکرم.ص. شیطان را بسیار رنجور وپژمرده دیدند و

علت را پرسیدند؛ گفت: چند چیز است که مرا به این روز می اندازد؛ ازجــمله:

"صلوات های امت تو"!

2. همچنین می دانیم که شیاطین فقط در آســــــــــمان دنیا نفوذ دارند؛ و راه

آسمانهای دیگر بر آنان بسته است. 

ادامه ی سخن را با توجه به این دومطلب فوق بخوانید:

 

ذکری که بخواهد درعوالم اثر کند و صفوف شیاطین را پاره پاره کند، می بایست یک ذکر" جمع الجمعی" باشد؛ یعنی  بقول عرفا، جامع تمام "حضرات خَمس" باشد؛ وبه بیان دیگر: ذکری لازم است که بر تمام عوالم : ماده واثیر ودخان وملکوت وجبروت هم سیطره داشته، ومنشأ آن در لاهوت وهاهوت، و فراتر از عرش باشد. ظاهراین است که ذکر مقدس لااله الاالله  باهمه ی عظمتش اما تا عرش  بُرد دارد. پس ذکر قوی تری  لازم  است که بُرد کامل داشته باشد. این ذکر همان است که طبق آیه ی کریمه ی «ان الله وملائکته یصلون علی النبی» خود خداوند و تمام ملائکه(مقرب و غیرمقرب) هم در آن مشارکت دارند و تمام عوالم یادشده بر محور آن می چرخند؛ جز عالم دنیا[1]          

 آری بقول عارف بزرگ، آیة الله بهجت اعلی الله مقامه : دراین عالم گشتیم وگشتیم؛ ذکری بالاتر از صلوات نجستیم!  بی جهت نیست که خود خداوند متعال در میان تمام ذکرهای موجود، فقط این ذکر را برای خود  انتخاب کرده! و تمام ملائکه را هم مامور به آن ساخته است ....دقت بفرمایید که: تمام عوالم هستی برمحور انسان کامل درحرکت اند؛ اما دراین میان تنها حلقه ی مفقوده، همین عالم دنیاست. لذا خداوند از مومنان هم دعوت می کند که شما هم بیایید وبه این شبکه ی سراسری "ولایت الهی انسان کامل" بپیوندید. چون اگر این حلقه هم کامل شود، آنگاه در زمین نیز جبهه ی ولایت الهی در برابر جبهه ی ولایت شیطان پیروز خواهد شد...در پست های قبلی برخی اسرار وآثار صلوات را عرض کردیم .

یادآوری: چنانکه هرباره یادآورشدیم؛ برای درک آثار فوق العاد ی این ذکر، علاوه بر شوق ومحبت قلبی، تعداد ذکر هم مهم است: هرروز 1000 بار به تعداد اسماء مقدس اللهی ، و البته مداومت هرروزه بر این عمل، تاثیرات مادی ومعنوی بزرگی خواهد داشت؛ و ترویج و گسترش آن در میان مردم نیز تحولات اجتماعی مبارکی در پی می آورد انشاءالله.                                                                                                              

نتیجه گیری: مسلما شما دوستان که خودتان تشنه وطالب شرکت در نهضت ظهور هستید؛ نیازی به این یادآوری نخواهید داشت که:

بیایید با ترویج نهضت صلوات، سهم موثری، در تطهیر ملکوت زمین، و تعجیل فرج داشته باشیم. (قرار مهدویون: روزی1000صلوات)

................................................................

1.عالم اثیرودخان، جزو مراتب دنیا هستند. بعد از این ها، ملکوت شروع می شود؛ وبعد از آن جبروت...همه ی این عوالم(ازملکوت به بعد)تحت ولایت خداوند است جز عالم دنیا که دوقطب ولایت(اهریمنی و الهی) وجود دارد؛ وتمام گرفتاری های تاریخ بشریت نیز از همین قطب طاغوت و اهریمن است . در هرحال، خداوند متعال میزان حاکمیت ولایت الهی درزمین را به عهده ی خود انسان ها گذاشته است؛ و تحقق کامل ونهایی این ولایت نیز تنها وتنها از طریق حاکمیت خلیفة الله امکان پذیر است. هرکدام از ما به خاطر کوتاهی مان در این امر، مسئول ومعاقَب خواهیم بود؛ وآیات و روایات بسیاری بر این حقیقت دلالت و تصریح دارند. 

                                                                             ******

هشتم: پاسخ به چند پرسش

  برخی دوستان (درجلسات)در خصوص صلوات، پرسش هایی داشتند که فرصت پاسخ نشد، و به اینجا موکول کردیم:

*راز اصلی 1000صلوات چیست؟ هزار صلوات در هرروز، چنانچه از سر شوق ومحبت قلبی باشد؛"کد وصل" است. تفصیل این مطلب را خود ما پس از مدتی مقاومت ومداومت خواهیم فهمید. همچنین یکی از بزرگ ترین ثمرات  این برنامه، این است که «اهلبیت علیهم السلام مدیریت زندگی مان را به عهده می گیرند»؛ و  دیگرچه چیز از این بهتر و زیباتر؟

*بعضی ها می گویند ذکرهای سنگین را هرکسی نباید انجام دهد. آیا این حرف درستی ست؟ ذکر شریف صلوات این طور نیست؛ فقط ممکن است روزهای اول، و نیز مادامی که شخص به تکالیف خود عمل نمی کند( یا فرضا مرتکب معصیت می شود) دچار کمی مشکلات شود. این یک پیامد طبیعی ست که در اثر چالش میان دو قطب حاکم بر زندگی ما احتمال دارد بوجود آید. اما مطمئنا چنانچه صلوات ها را ادامه دهد، قطب الهی غلبه می کند و  علاوه بر آن مشکلات جزوی، انشاالله سایر مشکلات مختلف زندگی ما نیز بر طرف شده یا بسیار کوچک می شوند. در عین حال، برای مصونیت کامل(در همان روزهای اول) این چند پیشنهاد را عرض می کنیم:1. مقدار زیادی استغفار2.مقداری صدقه بعد از هرهزار صلوات 3.ترک گناه4.نماز اول وقت

*چه تضمینی وجود دارد که من هزار صلوات بفرستم و همه ی فوایدی که فرموده اند شامل حال من هم بشود؟

 

بزرگ ترین نشانه ی تضمین اش در "توفیق"" است. مطمئن باشید هیچکس توفیق بر چنین عملی پیدا نمی کند مگر انکه تمام فواید وعده داده شده، شامل حالش خواهد شد. این چیزی ست که عینا در روایات تصریح شده است. ضمنا فرموده اند: صلوات دعایی ست که هرگز رد نخواهد شد! پس توجه کنید وقتی که شما در هرروز هزار بار برای اهلبیت علیهم السلام دعا می کنید و هرهزار دعای شما هم قطعا مستجاب می شود؛ در نتیجه خود آن حضرات نیز هرروز(حداقل) ده هزار بار برای شما دعا می کنند! چراکه طبق وعده ی قرآن کریم: «من جاء بالحسنة فله عشرامثالها» حال شما بفرمایید: آیا ممکن است دعای آل محمد علیهم السلام در مورد شما مستجاب نشود؟ حاشا!


ارسال شده در توسط مهدی مشکات(بیاتی)

سوره شمس: کلید موفیقیت؛ چاره ی بی توفیقی...

ابن بابویه از امام صادق علیه السلام فواید متعدد و مهمی را در مورد سوره ی مبارکه ی شمس(والشمس وضحیها..) نقل می کند که برخی از مجرب ترین  آنها بدین قرار است:

1. کسی که بسیار کم توفیق(و غالبا ناموفق درکارها)است؛ چنانچه مداومت بر این سوره پیدا کند، خداوند متعال اورا در هر کاری که روی آورد موفق خواهد کرد( من کان قلیل التوفیق فلیدمن قرائتها فیوفقه الله تعالی اینما یتوجه).

2. نافع برای کسی که رزقش کم است  خواهد بود.

3.کسی که دچار خسران شده، یا همواره زیان می بیند نیز بامداومت بر این سوره گشایش می یابد.

4.دراین سوره چیزهایی هست(که مداومت بر قرائتش) موجب حفظت و عزت و قبول در نزد مردم، و باعث رفعت خواهد بود.

5.خواندن آن برآب و نوشیدنش نیز فوایدی دارد؛ از جمله برای رفع "رجف"، یعنی لرزش،  و برای درمان اضطرابانشاالله موثراست(تجربه شده).همچنین در تفسیر کفعمی امده است: نوشیدن این آب، برای درمان بیماری های تنفسی هم نافع است

گذشته از برکات یادشده، نتایج و فواید بزرگ اخروی ومعنوی هم برای مداومت بر آن روایت شده است..

(تفسیرالبرهان ـ سوره ی شمس)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

متن عربی حدیث، طولانی ست؛ اما بخش هایی از ان چنین است: من قرأها فکانما تصدق علی من طلعت علیه الشمس والقمر.....وفیها زیادة حفظ و قبول عندالناس و رفعة...ویستحب لمن یکون قلیل الرزق والتوفیق وکثیرالخسران ان یدمن فی قرائتها یصیب فیها زیادة وتوفیقا ومن شرب مائها اسکن عنه الرجف باذن الله تعالی


ارسال شده در توسط مهدی مشکات(بیاتی)
<      1   2