سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهدی مشکات ـ شعرونظر

باسلام دوست عزیزی که پرسیدند "آیا دعای  شریف افتتاح را در غیر ماه مبارک رمضان میشه خوند؟"

بله. البته می تونید فرازهایی از این دعای شریف را که براتون دلچسب تره، وِرد همیشگی خودتون قرار بدهید. مثلا این قسمت که: «اللهم ماعرفتنا من الحق فحملناه وما قصرنا عنه فبلغناه» ببینید چقدر همین دعای کوتاه، پر محتوا وکامله! همینطور قسمت بعدش: «اللهم المم به شعثنا واشعب به صدعنا... تا: انک تهدی من تشاء الی صراط مستقیم». فرازهای معروفش هم همین طور: اللهم انا نرغب الیک فی دولة کریمه» و قسمت پایانیش:« اللهم انا نشکوالیک ...»

چقدر خوبه که انسان با دعاهای مختلف رفیق بشه و در هر دورانی به فراخور حالش، صرفا قسمت های مناسب و دلچسبی از دعاها را ورد همیشگی ش کنه. به نظر بنده، این روش بهتره از این که خودمون را مکلف کنیم با زور، دعایی را تا آخرش بخونیم و هیچی از معناش نفهمیم و لذت چندانی هم نبریم. (گاهی هم مفاتیح را استخاره ای باز کنید و قبلش از خداوند بخواهید: خدایا دوای دردم را بهم  بده، ببینید چی میاد، مدتی بخونید.)البته معلومه که قرائت کامل دعاها، با حضور قلب وعلاقه، تاثیرش کامل تره؛ اما همیشه که میسر نیست.

نکته ی دیگه در مورد سوال شما اینکه: غیر از دعای شریف افتتاح، دعاهای متنوع دیگری هم هست. مثلا "صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی" در همه ی اوقات، خصوصا در عصر جمعه، حدود سه ربع ساعت به اذان مغرب، اونقدر فضیلت داره که قابل تصور نیست! این صلوت مخصوص و پر فضیلت، تا حدی شبیه دعای افتتاح هست، و خود حضرت سفارش کردند که حتما در عصر جمعه بخوانید؛ در مفاتیح الجنان، قسمت اعمال روز جمعه(آخرین عمل) آمده . همین طور دعاها و زیارات مخصوص امام زمان علیه السلام مثل "دعای عصر غیبت" که در مفاتیح از امام رضا علیه السلام نقل شده، یا همون زیارت آل یاسین علیهم السلام که بسیار معروف و بسیار مورد تاکیده. «زیارت سرداب» هم فوق العاده ست ؛ فوق العاده!

در این جا خوبه یک گنیجنه ای از دعاهای مهدوی را هم برای دوستان امام معرفی کنم: کتاب شریف   "صحیفه ی مهدیه"  


ارسال شده در توسط مهدی مشکات(بیاتی)